JACOB VAN EYCK & UTRECHT

Jacob van Eyck en het muziekleven in Utrecht horen onlosmakelijk bij elkaar. De bemoeienis die Van Eyck heeft gehad met het tot stand komen van het carillon in de Domtoren en de ontwikkeling van de Hemony-klokken is van cruciaal belang geweest voor Utrecht. Het is geen boude bewering om te stellen dat de stad zonder van Eyck, dit kenmerkende en bijzondere instrument nooit zou hebben verkregen.

Het carillon speelt muziek voor iedereen in de stad en maakt geen onderscheid in zijn publiek. De beiaardiers van Utrecht hebben er een traditie van gemaakt om hun repertoirekeuze zeer ruim op te vatten. Je hoort de klanken van Bowie op de dag van zijn dood, maar Hazes en Händel komen evengoed voorbij. Dit is geheel in de traditie van Van Eyck, die varieerde op populaire liedjes die hij in de kroeg hoorde.

Hoe modern het carillon is, weet niet iedereen. Het automatisch speelwerk is een Nederlandse uitvinding en was ooit een beroemd exportproduct. Een speeltrommel begint elk kwartier te draaien en laat het carillon een wijsje spelen. Maar het instrument is ook hand- en voetmatig te bespelen. In feite is het een voorloper van de sequencer en geen ouderwets maar eerder revolutionair instrument.

Utrecht is als muziekstad ongeëvenaard in Nederland en met Jacob van Eyck wordt duidelijk dat dit verhaal een lange traditie kent. Kytopia, Knalland, Gaudeamus, Le Guess Who en Sonar Traffic horen bij de wereld van de Domtoren, de Hemony-klokken, de akoestische blokfluit en de oude muziek. De enorme diversiteit aan hoogwaardige muziekfestivals en unieke instellingen in Utrecht heeft in de persoon van Van Eyck een ideale vaandeldrager, waarmee de uitstraling van de bijzondere muzikale krachten in de geschiedenis, het heden en de toekomst van de stad worden gebundeld en versterkt.

JACOB VAN EYCK STADSWANDELINGEN

Alle locaties waar Van Eyck heeft gewoond en gewerkt zijn nog steeds binnen het centrum van de stad te vinden, op loopafstand van elkaar. Volg de Jacobsroute vanaf het Janskerkhof, langs de Dom, Oudegracht, de oude Weeskerk (het huidige Kytopia en voormalige Tivoli), met als eindpunt de Nicolaïkerk.

Thiemo Wind, musicoloog en ’s werelds grootste Jacob van Eyck-specialist, schrijver van het boek Jacob van Eyck and the Others Dutch Solo Repertoire for Recorder in the Golden Age (2011), is uw gids.

Volg de voetstappen van Van Eyck met Thiemo Wind en leer Utrecht pas echt goed kennen. Te bestellen via Festival Oude Muziek (link)