Over ons

Drie rasmuzikanten gaan in dialoog met vier eeuwen oude popmuziek. Blokfluitist Erik Bosgraaf, laptopkunstenaar Jorrit Tamminga en dj Arjen de Vreede (DJ DNA) onderhouden zich op een eigentijdse manier met de muzikale nalatenschap van jonkheer Jacob van Eyck.

Je zou van Eyck de dj van de zeventiende eeuw kunnen noemen. De blinde stadsbeiaardier van Utrecht nam de internationale tophits van zijn tijd en varieerde er lustig op los, niet alleen op de klokken van de Domtoren maar ook als blokfluitist op het Janskerkhof. Het virtuoze repertoire waarmee Van Eyck in de zomer de wandelaars vermaakte na het avondeten, is bewaard gebleven in Der Fluyten Lust-hof en tot op de dag van vandaag wereldwijd geliefd én gevreesd.

De zeventiende-eeuwse blokfluitnoten van Jacob van Eyck krijgen een naadloze verbinding met het geluid van nu, met behulp van draaitafels en een laptop.

Videokunstenaars Paul en Menno de Nooijer hebben der Fluyten-Lusthof van Jacob van Eyck vertaald in magische beelden. De musici worden tijdens de voorstelling omringd door een visuele droom waarin werkelijkheid en tijd vervagen.

Musicoloog en Jacob van Eyck-expert Thiemo Wind is als inhoudelijk adviseur betrokken bij Jacob 3.0.

Erik Bosgraaf (1980) wordt algemeen beschouwd als een van ‘s werelds beste blokfluitisten. Zijn repertoire reikt van Vivaldi’s Vier Jaargetijden tot de muziek van morgen. De opname van Jacob van Eycks Der Fluyten Lust-hof zette een nieuwe standaard en bewerkstelligde zijn internationale doorbraak. Sindsdien heeft hij bij Brilliant Classics nog meer bestsellers opgenomen. Er zijn rond de honderd composities voor hem geschreven, waaronder een twaalftal concerto’s.

In 2011 gaf Pierre Boulez, een van de grootste componisten van de twintigste eeuw, hem toestemming een bewerking te maken van zijn klarinetcompositie Dialogue de l’ombre double. De wereldpremière van deze nieuwe versie vond plaats in een uitverkochte Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw; de cd-opname volgde in 2015. Als solist werkte Bosgraaf onder andere met het Dallas Symphony Orchestra (dir. Jaap van Zweden), Residentie Orkest, Noord Nederlands Orkest, Philharmonie Zuidnederland, Nederlands Kamerorkest en het Helsinki Baroque Orchestra. Als improvisator speelt hij met leidende jazzmusici zoals saxofonist Yuri Honing en cellist Ernst Reijseger.

Hij verwierf verder bekendheid door muziek op te nemen voor filmmakers Werner Herzog en Paul en Menno de Nooijer. Bosgraaf is hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam en gastprofessor aan de Muziekacademie van Krakau. Hij ontving de Borletti-Buitoni Trust Award (2009), Nederlandse Muziekprijs (2011), ECHO Rising Star (2011/2012) en het Gouden Viooltje (2012). Bosgraaf is, samen met gitarist Izhar Elias en klavecinist Alessandro Pianu, oprichter van Ensemble Cordevento waarmee hij over de gehele wereld optreedt op de belangrijkste festivals.

Website

Arjen de Vreede / DJ DNA (1962) draagt 50 jaar muziekgeschiedenis met zich mee, geboren in 1962 hoorde hij nog de laatste Beatles-hit Obladi Oblada in 1968. Na het consumeren van alle informatie uit de platenkast van zijn ouders kwam de punkbeweging in zwang, en dook hij volop in dit nieuwe muzikale verschijnsel. Toen Hiphop en Rap eind jaren 70-begin 80 opkwamen besloot hij Disc-Jockey te worden. Nu, 35 jaar later, kan hij terugkijken op een periode waarin hij als DJ pionier was van stromingen als Hiphop, House, Jungle, en Drum ’n Bass en is hij nog steeds actief als DJ.

Daarnaast ontwikkelde Arjen de Vreede zich als muzikant, gitarist, bassist en vooral als scratcher, wat uitmondde in het aan de wieg staan van – en wereldwijd optreden met – een van Nederlands roemruchte bands Urban Dance Squad. Het eerste album van deze band, Mental Floss for the Globe, staat nu al 25 jaar op nummer 1 in Muziekkrant Oor’s lijst van beste Nederlandse popalbums ooit.

De laatste jaren wijdt Arjen zich steeds meer aan internationale muzikale projecten, na vele samenwerkingen in voormalige Sovjetlanden met de bands Palinckx en het POW-ensemble begon hij ook buiten Europa, in onder andere Canada, Zuid-Afrika en Marokko te opereren, reizen die vaak uitmonden in het in Nederland neerzetten van samenwerkingsprojecten met talent uit voornoemde landen. Het laatste project uit deze reeks was een samenwerkingsproject dat een brug sloeg tussen Arabische poëzie en Nederlandse muzikanten, en voor een uitverkochte zaal in TivoliVredenburg zorgde. Ook samenwerkingen met klassieke muziekgezelschappen als het Asko|Schönberg ensemble en het Residentie Orkest passeerden de revue. Al deze werkzaamheden en de tientallen opnames die er uit voortkwamen leverden hem twee Edisons, de Popprijs en de National Phonographic Turntable Award op,

De laatste 6 jaar is hij vast lid van de kunstenaars/muzikanten-enclave Kytopia in Utrecht en sinds 2008 is hij docent aan de afdeling muziektechnologie (MT) van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Daar is hij nu bezig een mastergraad (Master of Music) te behalen op basis van gedaan onderzoek in Zuid-Afrika.

Website

Jorrit Tamminga (1973) componeert muziek voor diverse instrumenten en ensembles, in combinatie met elektronica. Ook maakt hij muziektheatervoorstellingen, vaak in combinatie met film en live electronics. Als improviserend musicus treedt hij regelmatig op met diverse musici waarbij hij de live electronics bespeelt. Jorrit programmeert live electronics voor componisten, voor muziektheatervoorstellingen, orkesten en ensembles.

In 2013 verzorgde hij met Erik Bosgraaf de première van de bewerking van Pierre Boulez’ Dialogue de l’ombre double voor blokfluit en elektronica, in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. In 2015 kwam de cd uit. Samen met Bosgraaf en de cineasten Paul en Menno de Nooijer maakte hij in 2014 de muziektheatervoorstelling Half the Horizon en in 2015 de voorstelling De vier jaargetijden (Vivaldi) voor het orkest Philharmonie Zuid-Nederland.

Tamminga verzorgde de (live)elektronica bij diverse muziekproducties zoals Faust (Artery en het Nederlands Kamerkoor) en vele werken van componist Wim Henderickx zoals De Koningin Zonder Land, Medea en Void/Sunyata (muziektheater Transparant) en Atlantic Wall (ensemble en live electronics). Voor Peter Adriaansz maakt Tamminga al jaren de elektronica, zoals voor de voorstelling Comfortzone van Orkater.

Tamminga is hoofddocent klankontwerp aan de opleiding Music & Technology, van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en docent compositie elektronische muziek aan het Conservatorium van Amsterdam.

Website

Thiemo Wind (1961) studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht, hobo aan het Utrechts en blokfluit aan het Hilversums Conservatorium. In 2006 promoveerde hij op het proefschrift Jacob van Eyck en de anderen – Nederlands solorepertoire voor blokfluit in de Gouden Eeuw. De Engelstalige editie is verschenen bij de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis (KVNM) en wereldwijd met enthousiasme ontvangen.

Eerder verzorgde hij een nieuwe bladmuziekuitgave in drie delen van Jacob van Eycks Der Fluyten Lust-hof. Hij heeft talrijke artikelen gepubliceerd in internationale muziekwetenschappelijke tijdschriften en werkte mee aan The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Lezingen en cursussen gaf hij aan de conservatoria van Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Bremen en Salzburg. Van 1995 tot 2016 was hij muziekredacteur van dagblad De Telegraaf.

Website

Productie

Idee: Arjen de Vreede (DJ DNA) i.s.m. Erik Bosgraaf / Conceptontwikkeling: Arjen de Vreede, Wineke van Muiswinkel en Thiemo Wind / Musici: Erik Bosgraaf, Jorrit Tamminga en Arjen de Vreede / Videobeelden: Paul en Menno de Nooijer / Advies: Thiemo Wind / Fondsenwerving: Wineke van Muiswinkel / Communicatie: Wineke van Muiswinkel en Thiemo Wind / Productie: Wineke van Muiswinkel

Website: Tom Loois / Teksten website: Thiemo Wind en Wineke van Muiswinkel / Beeld homepage Paul en Menno de Nooijer / Fotografie repetities en backstage: Wineke van Muiswinkel, portret Erik Bosgraaf door Marco Borggreve, portret Jorrit Tamminga door Co Broerse, portret Thiemo Wind door Vera Wind – van der Werff

 

Geluidstechniek Thomas Koopmans en Sam Jones / assistentie Jur van Dijk en David Delfares

Concertfotografie Jelmer de Haas / Concertregistratie audio Jan Wouter Stam / assistentie  Jasper Hartsuijker en Jorian van der Werf / Concertregistratie video Niels van der Kraan en Kevin Vidal

Logo: Loudmouth

Voor vragen kunt u mailen met info@derfluytenlusthof.nl of onderstaand contactformulier invullen.